Bilmekaniker

auto-repairDen som föreställer sig en bilmekaniker som en sliten gubbe med en cigg i munnen som kommer lura dig på pengar och samtidigt inte laga din bil är långt ifrån sanningen i dagens läge. För att bli bilmekaniker idag krävs det inte bara utbildning och erfarenhet utan också ett brinnande intresse för bilar och kundservice.

Hur blir du bilmekaniker?

Det finns flera olika vägar att gå, men ditt första val är i samband med gymnasievalet. Du bör då välja fordonstekniskt program som finns på flera skolor runt om i landet. Detta program ger dig en gedigen grund att stå på och du får både teori och praktik. Utbildningen innehåller dessutom alla kärnämnen som man kan behöva senare vid ev. vidareutbildning. Du kommer att få lära dig om både buss, personbil, lastbil och maskin och sedan specialiserar du dig mot något av dessa.

Om du upptäcker att du efter gymnasiet eller senare i livet vill bli bilmekaniker så är vägen inte helt stängd. Du kan då gå via Komvux och läsa in utbildningen. I vissa fall kan man ta tjänstledighet från sitt ordinarie jobb och studera så hör med din arbetsgivare! Om utbildning inte är något för dig så kan du alltid kontakta en bilmekaniker och höra om du kan gå bredvid och bli lärling. I bästa fall så kan du lära dig hur mycket som helst, men räkna alltid med ett par månaders hundjobb och se till att visa friskt mod och din bästa framsida.

Utsikterna till jobb är mycket goda. Flera rapporter menar på att det behövs över 5000 bilmekaniker de närmsta tre åren och att över 80 % av de som utbildar sig till yrket får jobb direkt. Lönerna och arbetsvillkoren är bra. Det är till och med så att motorbranschen har svårt att rekrytera duktiga mekaniker!

Vad gör en bilmekaniker idag?

Förutom att laga bilar som kanske är det mest självklara svaret så är det inte allt en mekaniker gör idag. Att jobba i en skitig grop är inte dagens standard utan det är rena och fräscha lokaler som gäller. Det flesta arbetar idag med felsökning av bilar, något som de flesta anser är både det svåraste och roligaste med jobbet. Felsökning är inte att börja ta upp skiftnyckeln och börja meka, utan består oftast av att läsa av bilens dator. Med dagens bilar så är det vanligt att det ofta är ett datortekniskt eller elektriskt fel, vilket innebär att du också behöver kunna ett och annat om datorer och elektronik som mekaniker. När problemet hittats så gäller det då att reparera bilen! El- och hybridbilar kommer också mer och mer och dessa kräver mycket kunskap eftersom de har mycket elektronik och komponenter som vanliga bilar inte har.