Citroen

citroen-2cv-298330_640Detta franska bilmärke är lika klassiskt i Frankrike som Absolut Vodka är i Sverige och grundades redan 1919 av den franske ingenjören André Citroen. Det var det första bilföretaget utanför USA som började med massproduktion av bilar enligt det löpande bandsystemet. En gång i tiden var man också världens fjärde största bilmärke! Idag är man sedan 70-talet en del av Peugeot koncernen eftersom detta företag köpte upp Citroen när det gick uruselt på det decenniet. Bilarna kallas i folkmun i Sverige för cittror.

De två mest kända Citroen bilarna

Citroen 2CV

Högst upp på denna lista kommer givetvis haschmopeden eller 2CV som den officiellt kallades för. Det förra namnet var öknamnet den fick eftersom så många hippies gillade bilen på 60-talet! Året var 1948. Frankrike var på frammarsch efter att ha totalt ha förlorat det andra världskriget i dubbel bemärkelse. Man hade inte direkt en egen industri att tala om och man behövde en framgångsrik bil. Idén med bilen var att Frankrike skulle få sin egen folkvagn liknande Bubblan som Volkswagen så framgångsrikt producerat både före och efter kriget. Citroen kom med svaret och den första 2CV rullade ut 1948.

Bilen blev snabbt en enorm framgång och totalt skulle över fem miljoner bilar tillverkas! Modellen var oerhört enkel eftersom tanken bakom bilen var att bönder på landsbygden skulle kunna köra lillcittran som den kom att kallas för i Sverige och samtidigt kunna laga bilen relativt enkelt om det skulle bli problem. Man skulle samtidigt kunna få in 2 säckar potatis i lastutrymmet! Tyvärr hade den en maxhastighet om 60 km/h som senare skulle ökas till 115 och den krängde ordentligt på vägarna. I samband med oljekrisen ökade produktionen efter att ha saktat av under 60-talet och det var inte förrän 1990 som den sista bilen rullade ut från fabriken eftersom ökade krav på både krocksäkerhet och avgasrening gjorde bilen omodern. För den som kan sin kulturhistoria så vet ni att

Dupontarna i Tintin kör en 2CV och att Roger Moore som Bond tvingas ta en Citroen 2CV som ersättning för sin förstörda Lotus Esprit i Ur Dödlig Synvinkel!

Citroen DS

Denna bil kom 1967 och kom att bli en av de mest ikoniska Citroenerna någonsin. Designen var ny och målgruppen var inte längre bönder på landsbygden utan en modemedveten medelklass. DS på franska uttalas ”Déesse” vilket betyder gudinna, men i Sverige kallades bilen bara för paddan eftersom den liknade en groda! Bilens spårvidd är olika fram och bak vilket innebär att Citroen DS gör fyra spår på vintriga svenska vägar! Fjädringen var också unik eftersom den bestod av kvävgasbehållare! Designen var så avancerad att en bilmekaniker menade att teknikerna på bilföretaget uppfunnit lösningar på problem som inte existerade!