Dacia

Rumänska bilar är kanske inte det man talar om mest i motorsammanhang. Snarare är det västeuropeiska, sydostasiatiska och till viss del amerikanska bilar som är vanligast att köra runt i, i vår del av världen. Dacia är dock ett undantag från detta. Även om tillverkningen och märket startade i Rumänien, dröjde det dock inte alltför länge innan flera västeuropeiska bilföretag började visa intresse för ett samarbete. Sedan 1999 ägs märket av Renault.

En rumänsk folkbil

Tanken med grundandet var att man skulle bygga en rumänsk folkbil. Fabriken grundades i början på 50-talet i det som idag kallas för Miloveni, som ligger i centrala Rumänien. Man började då som en underleverantör till en lastbilsfabrik i en närliggande stad. Initiativet till folkbilen togs 1965, när den kommunistiske presidenten Ceausescu kom till makten. Tillverkningen skulle ske på licens, och som nämnt i inledningen blev flera västföretag intresserade ganska snabbt. Renault var det märke som valdes.

Året därpå startade man Dacia, men då under ett annat namn (Uzina de Autoturisme Pitesti) och med teknisk hjälp från franska Renault. En huvudfabrik byggdes och stod klar 1968. Man började sedan licenstillverka Renault-modeller, där en del av dem modifierades till att bli egna modeller. Den första Dacia:n kördes av – just det – president Ceausescu.

Dacia 1300

Dacia 1300 blev just det man hade planerat – en rumänsk folkbil. Fram till i mitten av 2000-talet hade den tillverkats i en rad olika moderniseringar och versioner. Sammanlagt kom det att bli två miljoner exemplar av den ikoniska bilen. Under nästkommande årtionden kom modellen som både skåpversion och kombiversion. Under 80-talet gjorde man dessutom en upputsning på samtliga modeller som lanserats.

Förutom att lansera den i en kombi- och skåpversion tillverkade man också 1410 Sport, som är en coupé. Senare skulle också en pickup komma. Den sista varianten lanserades i slutet av 90-talet och tillverkades alltså till mitten av 2000-talet, som nämnt ovan.

Renault köper upp

I slutet av 90-talet blev Dacia uppköpa av Renault. Detta för att den franska tillverkaren ville stärka sin position på de central- och östeuropeiska marknaderna. I Rumänien är Dacia mycket starkt – i början av 2000-talet hade man till exempel nästan halva den rumänska bilmarknaden.

År 2007 var ett gott år i Dacias historia. Man sålde då över 172 000 bilar, vilket bland annat fick utnämningen Årets europeiska bilmärke med den näst största försäljningsökningen som följd.

Dacia i Sverige

Något som har ökat Dacias export kraftigt, och som inte minst gjort märket välkänt här i Sverige på senare tid, är modellen Duster. Du har säkert hört reklamen, där Queens klassiska ”Another one bites the dust” görs om till ”Another one drives the Duster”. Duster började säljas 2010 och är fortfarande en modell som bilmärket satsar på. En annan modell som bidragit till att exporten kraftigt ökat är Sandero.

Som bilmärke introducerades man till den svenska marknaden hösten 2008. Idag hittar man, förutom Duster och Sandero, även följande modeller i Sverige:

  • Dacia Lodgy
  • Dacia Dokker Van
  • Dacia Logan MCV

År 2014 presenterade man statistik som visade att Dacia var det bilmärke med högst kundlojalitet i Sverige. Bland annat berättade man att av samtliga personer som köpt en ny bil under det senaste året – och som tidigare varit Dacia-ägare – köpte över 72 % en Dacia igen. När nästa modell lanseras återstår att se.