Historien om Bugatti – En tidslinje

Bugatti var en fransk biltillverkare med fokus på sportiga och lyxiga modeller. Grundaren, Ettore Bugatti, var italiensk-fransk och lade grunden för företaget i Molsheim, som då var en tysk stad. Märket var, och är, känt för sina vackra formgivningar och för sina många vinster i olika tävlingar. Exempel på särskilt kända modeller är Type 55 och Type 41 Royale.

De flesta är ytligt bekanta med bilmärket. Men vad du egentligen om bilmärkets historia? Här listar vi några av de viktigaste händelserna som rört bilmärket.

Tidslinjen

 1800-talet

  • Carlo Bugatti föds. Han var en internationellt erkänd och belönad konstnär, silversmed och formgivare. Särskilt känd blev han för hans möbler, som ofta var unika i sina slag.
  • Det här året får Carlo en son, Ettore, som skulle komma att bli grundaren till ett av världens mest kända bilföretag. Han var särskilt engagerad i motorsport och ses som en pionjär i såväl ingenjörskonst som just motorsport.
  • Ettore blir praktikant hos Prinetti & Stucchi, en cykeltillverkare. Han fascinerades här av teknologin och mekaniken bakom motorfordon, som i det här skedet inte hade etablerats riktigt. Endast 17 år gammal lyckades han sätta fast en motor på en trehjuling. Efter det gjorde han flera modeller med motorn placerade på olika platser på cyklarna. Faktum är att han deltog i en tävling med en av dessa trehjulingar.

1900-talet

  • Det här året togs den första racerbilen fram av Bugatti. Den byggdes samma år och var en uppgradering av Gulinelli-modellen.
  • Ettores chef, på De Dietrich, gillade inte att han lade ned så mycket energi på racerbilar. Han tyckte att han negligerade företagets huvudsakliga verksamhet, vilket gjorde att hans kontrakt revs. Strax efteråt designade han en ny bil med fyrcylindrig motor åt Emil Mathis i Strasbourg.
  • Han blev inte alltför långvarig hos Mathis. En kort tid senare utvecklade han en bil på eget initiativ, som han erbjöd till en tysk fabrik år 1907. Fabriken, Deutz, började tillverka bilen under licens, vilket så småningom ledde till att Ettore blev produktionschef i Köln. Parallellt arbetade han med ett annat projekt i källaren – bilen som skulle komma att kallas Type 10.
  • Det här året får Ettore en son, Jean, som senare skulle komma att överta hans roll som ledare för Bugatti. Jean har formgivit många av företagets mest ikoniska modeller, så som Type 57S Atlantic, till exempel. Sedan 1935 ledde han också racinglaget och gjorde testkörningar själv.
  • Samma år som Jean föddes startade Ettore nu sin egen verksamhet i Molsheim. Med ett lån från Darmstädter Bank kunde han tillverka tio bilar och fem flygplansmotorer.
  • År 1910 lanserades Type 10. Den var utrustad med en fyrcylindrig motor och vägde ett halvt ton. Produktionen av modellen upphörde fyra år senare.
  • Ettores högra hand, Ernest Friederich, kom på andra plats i franska Grand Prix år 1911 – på första försöket. Det här var också den enda tävlingen i sitt slag som Bugatti deltog i, innan första världskriget.
  • Efter flertalet framgångsrika år under 1910-talet, var det nu som Bugattis guldålder tog fart på riktigt. Detta när man började tillverka Type 35, som var utrustad med flertalet innovationer. Totalt vann bilen över 500 tävlingar.
  • Ett mörkt år. Ettores son avlider i en testkörningsolycka och andra världskriget bryter ut några dagar senare. Snart tvingade tyskarna Ettore att sälja fabriken till en tysk entreprenör.
  • Våren 1947 besöker Ettore Molsheim och hans sons olycksplats en sista gång. När han återvände till Paris fick han en stroke. På sensommaren förklarades han sedan död, 66 år gammal.
  • Efter att övertagen drivit fabriken under ett antal år, och ägarformer varierat, förvärvade Volkswagen rättigheterna till varumärket år 1998.

2000-talet

  • Strax efter millennieskiftet presenterade Bugatti Veyron 16.4 Study på Detroit Motor Show.
  • Nu bestämmer man sig för att börja serietillverka bilen.
  • En ny fabrik görs redo i Ettores gamla kvarter i Molsheim. Bygget stod färdigt år 2005. Produktionen påbörjades till hösten samma år.
  • Det här året presenterades Bugatti Veyron 16.4 Super Sport, som slagit hastighetsrekord.
  • Det här året utser ett känt bilprogram på tv (redaktion och läsare/tittare), Top Gear, Veyron till den bästa bilen som tillverkats under de senaste 20 åren.

Comments are closed.