Humvee

truck-384212_640Den amerikanska militären behövde 1984 ett fordon som både kunde transportera trupp samt vara en plattform för vapensystem och samtidigt kunna ta sig fram i svårt terräng. Den gamla jeepen var för gammal och hade dessutom för lite lastutrymme och trots att Lamborghini tog fram en modell som man kallade för Cheetah så imponerade den inte på USAs militär. I tuff konkurrens tog AM General, en underavdelning till AMC, American Motor Corporation fram den vinnande designen och totalt har man levererat 281000 fordon fram tills idag.

Man testade Humveen eller HMMWV som den officiellt heter när man invaderade Panama 1989, men det var dock under Gulfkriget 1991 som fordonet fick sitt elddop. Där navigerade Humveen ökensanden framgångsrikt. I Somaliainvasionen 1993 visade på att armén behövde en bättre bepansrad Humvee och det är denna version som byggs idag. Humveen finns idag i ett flertal versioner utöver originalet och fordonet används som militär ambulans, luftvärnsplattform och som terrängfordon med larvfötter istället för hjul.

Hummer

Hummer började säljas 1992 när AM General sålde den civila versionen av militärens Humvee. Man marknadsförde den som en SUV eller stadsjeep som det heter på svenska. 1999 sålde AM namnet till GM, men fortsatte att tillverka bilen. Det tillverkades tre modeller: H1, H2 och H3 där den första var mest lik den militära Humveen till utseendet. H1 marknadsfördes också av skådespelaren och kroppsbyggaren Arnold Schwarzenegger!

H2 byggdes mellan 2002-2009 och är 3800 kg tung så den väger en hel del. Den kan också lasta mycket och räknas i vissa avseenden som pickup. Enligt amerikansk lag så kan man dra av bilens kostnad på skatten i vissa fall om bilen väger över 2700 kg. Detta gör att priset sjunker med ca 30 % och det blir betydligt billigare att köpa den. Hummer H2 tillverkades också i en limousineversion som blivit mycket känd i flera filmer.

H3 var den minsta av Hummrarna och också den enda som byggdes av GM själva. H3 kom med elektrisk fyrhjulsdrift och var på det sättet bar för körning både offroad och på vanliga vägar. Man kunde också med H3 modellen ta sig över vattendrag med 6 decimeters djup. Ur säkerhetssynpunkt var den inte lika säker som till exempel Volvo XC90, men föraren skyddas bra och får högsta betyg. H3 fanns byggdes i en plugg-in hybrid, men bara som prototyp, som kunde laddas och köras som elbil. Denna bil kom att kallas för Electric Hummer H3.

H3T var en pickup version av H3 modellen och gjorde bra ifrån sig vid offroad körning, men fick inte så bra betyg i stadskörning då svängradien var enorm och hastigheteten relativt låg. GM beslutade 2010 att avveckla Hummer märket och den sista bilen rullade ut i maj det året.