Jeep

Man talar ofta om Jeep som en mycket lyckad form av marknadsföring. Ordet, som egentligen är ett varumärke, har blivit synonymt med ungefär ”terränggående bil” i stora delar av världen. På svenska säger vi helt enkelt ”jeep”, medan man säger ”jeeppi” på finska och ”tzip” på grekiska, till exempel.

Dock är det, som sagt, ett bilmärke. Det tillhör amerikanska Chrysler Corporation och utvecklades under andra världskriget i militära syften. Efter andra världskriget var det många civila som såg nyttan i att ha en bil som klarar av lite tuffare terräng. Således har den även börjat säljas för konsumenter, vilket har skett i flertalet decennier vid det här laget.

Namnet

Exakt hur bilen fick sitt namn vet man inte riktigt. Många tror att bilen ursprungligen fick namnet GP, vilket skulle stå för ”General Purpose”. När GP blev ett ord man ofta använde i tal, tror många att man började slarva med uttalet i engelskspråkiga länder, och helt enkelt började säga ungefär ”jeep” istället.

Det här är dock bara en teori, och den har avfärdats av många. Till exempel har pensionerade militären och skådespelaren R. Lee Ermey sagt att bilarna var tillverkade med specifika syften och användningsområden i tanke. Således var det aldrig tal om att de skulle få namnet GP, för Genereal Purpose, från första början.

Med det här i åtanke spekulerar många istället i att det kommer från den terminologi som Ford använde. G:et skulle då stå för government-use, medan P är hjulbasen (80 tum).

Andra tror istället att namnet kommer från en figur i den tecknade tv-serien Karl-Alfred, Eugene the Jeep. Figuren kunde klättra i träd, flyga, gå genom väggar och i stort sett ta sig var som helst. Det ter sig logiskt att amerikanska soldater, som troligen var välbekanta med serien, ansåg att bilen hade liknande egenskaper och började kalla den därefter.

Tillverkare

Innan USA gick in i andra världskriget tillverkades en prototyp av American Bantam (idag nedlagt bilmärke). Med i konkurrensen var dock även Willys och Ford. Samtliga prototyper genomgick rigorös testning ute i fält. Till slut skulle militären välja Willys prototyp, som hyllades för sin stabilitet och motorkraft. Genast började man tillverka bilar i större volymer, men de kunde inte möta den efterfrågan som militären hade. Därför fick även Ford tillåtelse att tillverka bilen. Under andra världskriget hann man tillsammans producera över en halv miljon jeepar åt militären.

Marknaden idag

Idag är det en division inom Fiat Chrysler Automobiles (en efterträdare till Willys), som har rättigheterna för varumärket Jeep samt den ikoniska formgivningen med sju sitsar och den välkända grillen. Idag är det ett av världens störta varumärken. Faktum är att det är det mest kända, näst efter Coca-cola.

En rad olika ägare har producerat Jeep sedan efterkrigstiden. Det började, som tidigare nämnt, med Willys, som tillverkade den från 1941. Därefter såldes Willys till Kaiser i början på 50-talet, och bilen skulle senare komma att få namnet Kaiser-Jeep. I början av 1970-talet såldes märket till American Motors, och Chrysler köpte American Motors i slutet av 1980-talet. Senare slogs Chrysler ihop med Daimler-Benz i slutet av 1990-talet, vilka tillsammans blev Daimler Chrysler. År 2007 såldes Chrysler Corporation, vilket även inkluderade Jeepen. Sedan 2014 är det en del av Fiat Chrysler Automobiles.

Snabbfakta om Jeep

  • Den Jeep som tillverkades under 1941 – 1945 kallades för ”Terrängbil 901” i Sverige.
  • Den första prototypen av Bantam formgavs mycket snabbt. Efter två dagar hade Karl Probst på American Bantam hunnit lämna in en offert och ritningar till amerikanska militären.
  • I slutet av 1950-talet lanserades en Jeep som var särskilt avsedd för resorter. Den hade ett tak av Canvas och var ofta målad i somriga färger. Beroende på var den såldes fick den antingen heta Surrey eller Gala.
  • Förutom att ha producerat bilar i militära syften, använde också posten i USA Jeepar.
  • Den första krigsjeepen kom till Sverige år 1944, när den kom med flyg från England till Bulltofta i Malmö. Vintern 1945 bjöd svenska divisionen av Ford Motor Company in motortidningar och dagspress till övningskörning och demonstration på Gärdet i centrala Stockholm.