Land Rover

Land Rover är ett bilmärke som ägs av indiska Tata Motors. Bilen har funnits i över 60 år, och har under den här tiden genomgått stora förändringar. I början var det en terränggående bil som troligen mest användes i praktiska syften. Även idag används den givetvis av praktiska skäl – men nu är den också uppskattat för sin estetik. Så var det kanske inte riktigt förut. Land Rover brukar kallas för den brittiska motsvarighet till den amerikanska Jeepen.

Källa: Wikipedia

En tidslinje

Skillnaderna mellan en Land Rover nu, och en Land Rover då, är givetvis stora.

1947

År 1947 föds märket. Faktum är att den första ritningen, eller skissen om man så vill, gjordes på en strand i Wales. Skaparen Maurice Wilks använde en Jeep på sin gård och tyckte sig ha funnit ett hål i marknaden. Det man gjorde var att kombinera en Jeeps chassi och en motor från en Rover. Tack vare en mer simpel formgivning och design skulle Land Rovern också göras enklare och billigare att tillverka.

1948

Det dröjde inte länge förrän den första Land Rovern lanserades. Det här skedde på Amsterdam Motor Show, och succén lät inte vänta på sig. Snabbt inser Rover att deras modell kommer att sälja överlägset bäst i deras sortiment, och i slutet av året hade man började exportera den till nästan 70 olika länder. Året därpå började man också att skeppa dem till USA.

1950

Det här året gjorde man markanta förbättringar i originaldesignen. En skillnad var lyktorna, som nu gjordes både större och starkare. Dessutom gjordes avsevärda förändringar i driften. Året därefter ersatte man motorn med en kraftigare variant.

1953 och 1956 – Hjulbasen

I syfte att utöka lastningsutrymmet gjorde man förändringar i hjulbasen. Nu ökades den till 86 tum. Två nya versioner med den nya hjulbasen tillverkades, och de skulle visa sig vara lika populära som de tidigare modellerna.

1956 gjorde man ytterligare förbättringar på det här området. Nu skulle Land Rovern bli ännu större – en tiositsig modell med en 107-tumsbas (Station Wagon) introducerades nu på marknaden. Dessutom gjorde man rum för en dieselmotor, som vid det här laget ännu utvecklades.

1958 – 1959

Efter tio år gick modellen fortfarande starkt. Nästan exakt ett decennium senare, på samma plats (Amsterdam Motor Show) lanserade man Land Rover Series II. Den hade ett kraftigare chassi, var bredare och kom med en ny motor. Precis som den första Land Rovern togs modellen emot väl. Ett år senare nådde man milstolpen 250 000 bilar tillverkade.

1966

Nu nådde man ännu en milstolpe – år 1966 hade man tillverkat en halv miljon exemplar.

1967 – 1968

Under dessa år skedde en rad förändringar i ägarstrukturen. Rover Company slogs samman med lastbilstillverkaren Leyland, som i sin tur redan hade köpt upp en konkurrent, Triumph. Året därefter, 1968, går Leyland (inkluderat Rover) ihop med British Motor Corporation (BMC).

1970

I juni 1970 var det dags för Rover att ta ett stort steg, när man lanserade Range Rover – en helt ny serie. Det var Range Rover som skulle visa sig bli kärnan och grundstenen i bilmärkets verksamhet framöver. Bilen var en modell som skulle visa sig lämplig för såväl stadskörning som körning i tuffare terräng.

Den nya kraften i Range Rover kom från en ny motor. Topphastigheten låg på 160 kilometer i timmen, vilket för tiden och för storleken på bilen, var mycket. Dessutom försågs den med fyrhjulsdrift, vilket ytterligare bidrog till att göra bilen till ett attraktivt köp för många.

1971

År 1959 nådde man 250 000 bilar tillverkade – år 1966 nådde man en halv miljon. År 1971 stod det klart att den 750 000:e Land Rovern hade tillverkats. Överlag gick det bra för Rover, eftersom Range Rover samtidigt fick ett prestigefullt pris för outstanding technical achievement.

Nu lanserade man också Land Rover Series III. En nyhet var bland annat kraftfullare bromsar och en ny växellåda. Dessutom fanns en ny och förbättrad instrumentbräda på förarsidan, och en del yttre stilförändringar gjordes.

Nutid

Bland nutida förändringar är försäljningen år 2008 till Tata Motors värd att notera. Affären var värd 2,3 miljarder USD och såldes av Ford, som tidigare hade skaffat sig äganderätten till märket. I samma veva lanserade man Land Rover SVX, som var en specialversion av Defender. Samma år firade man också 60-årsjubileum.