Mer om – Lada / AvtoVAZ

Lada är ofta föremål för skämt i västvärlden. Det är en bil som kanske förknippas med bristfällig ingenjörskonst och design. Men faktum är att bilarna har producerats i miljontals exemplar, och att många människor, främst i Ryssland, fortfarande kör dem med glädje. Kanske finns det en enkelhet att avundas i de lite äldre Ladorna – en enkelhet som många av oss saknar i dagens moderna bilar.

Lada är ett bilmärke som produceras av AvtoVaz, ett företag som idag ägs av franska Renault. De första bilarna från AvtoVAZ producerades med hjälp av Fiat och marknadsförde under varumärket Zhiguli.

Zhiguli var alltså ryskt. När bilen började exporteras utanför det stora landet ansåg man att namnet inte riktigt dög längre. För det första var det svårt att uttala för folk som inte kunde ryska, och för det andra ansågs det vara för likt ordet gigolo, som kanske inte är det mest smickrande att förknippas med.

Så dök Lada upp i början av 70-talet, och blev så småningom AvtoVAZ största varumärke.

 Kanske förknippar man inte Ladorna med något stort och kraftfullt, men namnet kommer faktiskt från en typ av vikingaskepp (långskepp) som kallades för lad’ya på ryska. Tittar man på loggan är kopplingen uppenbar. Loggan består just av konturerna av ett vikingaskepp med segel, omsluten av en oval form.

Varumärket blev stort i Ryssland, dåvarande Sovjet, och är välkänt än idag i länder som tidigare suttit i den kommunistiska stormaktens klor. Hit hör till exempel Tjeckien, Moldavien, Ukraina, Vitryssland och Balstaterna.

Stack ut från mängden

Ja, Lada stack ut från mängden då, och den gör det fortfarande. En viktig faktor i dess framgång är enkelheten. Den är enkel att köra och att serva. Går något sönder är det förhållandevis lätt att själv meka fram en lösning. Det här, i kombination med ett relativt lågt pris, gjorde Lada populärt hos bland annat poliser och taxitjänster i delar av Europa, Afrika och Karibien.

Det attraktiva priset var givetvis en annan framgångsfaktor. I Östeuropa, Ryssland och andra hade man det inte alltid särskilt gott ställt och en billig bil var ofta ett måste, snarare än en preferens.

Många gillade också, och gillar fortfarande, att man inte var särskilt pretentiös. Man satsade helt sonika på en enkel, billig och funktionell bil. Lyxsignalerande funktioner, som målgruppen ändå inte ville betala mer för, var något man undvek helt och hållet. Att man inte var särskilt pretentiös syns även i såväl exteriör som interiör.

Grundandet av AvtoVAZ

AvtoVAZ grundades från ett samarbete mellan Fiat och tyska Soviet Vneshtorg (utrikesdepartementet ungefär). Italienska biljätten diskuterade affären i Moskva, dit Gianni Agnelli (Fiats ägare) och Vittori Valletta (dåvarande VD) hade åkt från Italien. En preliminär överenskommelse gjordes den första juli 1965 och ungefär ett år senare skrev man under ett avtal officiellt mellan Fiat och det sovjetiska ministeriet. Internt hos Fiat kallades bilprototypen för Fiat-124R, där ”R” stod för Ryssland.

Snabbfakta om Lada

  • Den första bilen, VAX-2102, lanserades år 1970.
  • Över två miljoner exemplar av modellen VAZ-2105s producerades mellan åren 1980 och 2010. Ofta är det denna modell vi tänker på när vi hör ordet ”Lada”.
  • En ”limousine”-version av Lada 2101 är vanliga att se på gatorna i Kuba, där de används som taxibilar.
  • Den största delen av taxiflottan i Egypten består av Lador.
  • Lada var ett namn initialt avsett för den internationella marknaden. I Ryssland kallades de fortfarande Zhiguli under lång tid.
  • Coca-Cola exporterade dryck till Sovjet i utbyte mot Lador, som sedan skeppades till Storbritannien.
  • I en affär värd en miljard USD förvärvade Renault-Nissan en fjärdedel av AvtoVAZ. Sedan köpte man 67,1 % av bolaget Rostec, som ägde ca 74 % av AvtoVAZ. Således har Renault-Nissan kontroll över bolaget i mer eller mindre utsträckning.
  • USA är den enda riktigt stora marknaden som inte importerat dessa bilar. Anledningen var kalla kriget och den frostiga relationen med Sovjet och Ryssland i allmänhet.
  • Lada blev det första bilmärket i världen att äntra den brasilianska marknaden genom export. Det var först i början av 90-talet som myndigheterna i landet tillät import av bilar. Här precis som i andra delar av Syd- och Latinamerika, började de användas frekvent som taxibilar.

Comments are closed.