Stora satsningar på elbilar

Norge och Tyskland har satt upp tydliga mål om när fossila bränslen för bilar ska sluta användas, precis som en rad andra länder i världen har gjort. De flesta verkar vara överens om att elbilar är på stark frammarsch, och att det inte kommer dröja alltför länge innan majoriteten av bilar på vägarna drivs av el.

Det här märks givetvis av i de olika bilmärkenas satsningar. Men än är i alla fall inte förarna övertygade – det finns inte ens 50 000 elbilar i landet idag. Med det sagt gör de olika bilföretagen ändå betydande satsningar.

Porsche dubblar sina investeringar

Porsche har under en tid investerat i elbilar och hybrider. För bara några dagar sedan kom det ut att dessa investeringar kommer att fördubblas. Sammanlagt är det ungefär 60 miljarder kronor som kommer att investeras fram tills år 2022. Tidigare hade man gått ut med att en investering på ungefär 30 miljarder skulle göras – en siffra som alltså nu är fördubblad. Några av miljarderna kommer att gå till nya fabriker, medan andra kommer att gå till att utveckla ny teknik och infrastruktur.

Nissan storsatsar

Nissan har i viss mån redan utmärkt sig för att vara i framkant när det gäller eldrivna fordon. Senast på tapeten är en stor satsning som planeras i Kina. Fram tills år 2022 ska Nissan ha lanserat mer än 20 nya elbilar på den kinesiska marknaden.

Mer precis är målet att elbilar ska stå för nästan en tredjedel av bolagets totala försäljning. Fram till år 2022 bedömer man att försäljningen ska ha ökat med 70 procent till ungefär två och en halv miljon bilar (bensindrivna bilar inkluderat). För att nå målen investerar det japanska bilföretaget strax över fyra miljarder kronor genom ett kinesiskt företag, och redan under nästa år kommer sex elbilar att lanseras.

Volvo lanserar eldriven halvkombi

För en del bilköpare är det de korta räckvidderna som får dem att välja bort elbilen. Volvo planerar att lansera en eldriven halvkombi under 2019 – med en räckvidd på 50 mil per laddning. Det här är högt, jämfört med hur många av konkurrenternas räckvidder ser ut. Faktum är att det är just räckvidden som man hoppas ska ge lanseringen extra mycket uppmärksamhet.

Bilen visades upp redan under förra året, men det är först nu de offentliggör att bilen ska serietillverkas. Till utseendet minner den starkt om nya XC40, även om vissa markanta skillnader finns. Vad bilen kommer att kosta har Volvo ännu inte gått ut med. Dock kan man ganska säkert säga att det inte direkt kommer att bli något budgetval.

Köparna tvekar

Trots de stora satsningarna från de olika bilföretagen är det fortfarande många som drar sig för att köpa en elbil. Det finns en utbredd uppfattning om att de korta räckvidderna är problemet, och även om det är en faktor givetvis, är det inte det som är avgörande för de flesta. I en undersökning som gjordes i Norden, angav nästan hälften av de svarande att priset är det starkaste skälet till att inte byta till en elbil. Och visst stämmer det – en elbil, jämfört med en motsvarande bensinbil, är nästan alltid dyrare i inköp. Samtidigt blir kostnaderna för att äga en elbil nästan alltid betydligt lägre

Comments are closed.