Vad är en stötdämpare?

stotdampareOm du någon gång har åkt i en bil vars stötdämpare in te fungerat så vet du att det troligtvis var en minst sagt skakig tur som varken var särskilt angenäm. Stötdämpare är ett måste på en bil idag oavsett om du kör på bra vägar utan gropar. En bra stötdämpare förlänger bilens livslängd och gör färden behaglig.

Den vanligaste och enklaste typen av stötdämpare är en fjäder. Stötdämparen omvandlar rörelseenergi till värme och dämpar svängningsrörelse och inte stötar som man först kanske kan tro. Om man inte kör med dessa dämpare så förs energin över från bilens fjädring till fordonskroppen och därmed blir färden guppig. Det finns olika slags fjädrar som till exempel skruvfjädern som du kanske sett i gamla järnsängar och bladfjädrar som används på bilar och lastbilar i hjulupphängningssystemet.

Hur fungerar en stötdämpare?

När bilen åker ner i ett gupp så förs en pistong av metall ner i en behållare fylld med olja. Den förs inte ner helt, men pressar ner en flytande pistong ner mot en luftkammare som sedan trycks upp igen. Stötdämparna gör alltså att bilen eller fordonet inte kräver så styva fjädrar. Det händer dock att dämparna inte klara av jobbet ändå och då kan fjädringen slå i botten. Det är obehagligt när det sker, men inte farligt för bilens passagerare eller förare.

Vilka typer av stötdämpare finns det?

Beroende på användningsområdet så finns det flera olika dämpare. De används på många typer av fordon som till exempel, bilar, motorcyklar, tunga fordon och snöskotrar. Man kan säga att det finns tre typer av stötdämpare eller kort och gott dämpare som vi väljer att benämna dem här: emulsionsdämpare, dämpare med inbyggd behållare och stötdämpare med behållare.

Emulsionsdämparen är en stötdämpare som är av gastyp. Denna typ har ingen skiljekolv som normalt finns i flera andra typer av stötdämpare. Kolven håller oljan och gasen skilda från varandra. Om du undrar varför man har gas i dämparen så är den till för att oljan skall behålla sitt tryck och inte skumma vilket leder till att fjädringen blir mjuk.

Den andra typen fungerar helt som den första, men har dock en kolv som håller gasen och oljan ifrån varandra.

Slutligen har vi den sista typen som på engelska kallas för ”external piggyback reservoir”. Detta innebär att du har en behållare på sidan av dämparen. Detta gör att stötdämparen får en större mängd olja, vilket gör att den inte blir lika varm.

Vad kostar en stötdämpare?

Du kan idag köpa dina stötdämpare på nätet och det gör att du kan få ett riktigt bra pris. Priset beror också på vilken typ av fordon du har, men i regel kan vi säga att det kostar drygt 500 kr och uppåt per dämpare.