Volvo Amazon

Det finns få bilar som har sådan kultstatus som Volvo Amazon. Den lanserades för första gången 1956 och gjorde snabbt succé över hela världen. Idag är modellen ett klassiskt samlarobjekt och en av Volvos mest kända modeller genom tiderna.

Hur Amazonen växte fram

Bild från Wikipedia

Idén bakom Volvo Amazon står Jan Wilsgaard för. Han hade fått uppgift att ta fram en prototyp som skulle vara uppföljaren till Volvo PV 444. Han gjorde flera prototyper, däribland den modell som sedan gick under namnet Margete Rose. Det blev däremot inte någon produktion av just denna modell.

Nästa steg togs av formgivaren Michelotti (från Italien) som fick uppdrag att rita en passande kaross till kommande modell av Volvo. Den placerades på ett chassi från PV445 men idén lades snabbt på is. Det visade sig att prototypen blev nästan helt utan baksäte vilket knappast skulle mottas väl av kärnkunderna för Volvobilar. Denna bil kallades för Elisabeth I och var ändå ett steg mot Amazonen. Detta genom att kommande Amazon hade flera liknande drag som Elisabeth I. Visserligen gjordes även Elisabeth II med ett försök att utöka sittplatserna i bak. Men denna gång föll det på för höga tillverkningskostnader.

Det var till slut var det ändå Jan Wilsgaard som kom med en prototyp som skulle bli Amazonen. I jämförelse med den dåvarande modellen från Volvo, PV 444, var denna betydligt mer modern i sin utformning. Detta med tydliga drag från 50-talet. Den hade även pontonkaross samt fanns i  modeller med fler än två dörrar.

Lansering

År 1956 lanserades Volvo Amazon som tvådörrarsmodell och i början av året efter kom femdörrarsversionen. Något som lyftes fram av recensenter var det nya säkerhetstänk som implementerats av Volvo. Säkerhetsbälte, som då inte var självklart, var standardutrustning och det var världens första serietillverkade bil som hade trepunktsbälte.

Modellen togs emot väl av recensenter och marknaden. Det blev därmed en stor framgång för Volvo som ökade exporten rejält. Även om en efterföljande modell, Volvo 140, lanserades 1966 så fortsatte tillverkningen av Amazonen i fyra år. Den sista modellen tillverkades 1970 och därmed hade tillverkning pågått i ca 14 år vilket är relativt lång tid för en enstaka bilmodell. Under dessa år beräknas ca 667 000 bilar tillverkats.

Utvecklade modeller kom även under denna tid så som Amazon Favorit 1966. Det var en något enklare modell som därmed kunde säljas till lägre pris. Favorit tillverkades däremot bara i två år.

Olika namn

I Sverige, Norge och Danmark såldes modellen under namnet Volvo Amazon. I början var den känd under namnet Amason vilket kommer från den grekiska mytologin. Det ändrades sedan till Amazon vilket vissa istället förknippar med Amazonas och regnskog.

Eftersom namnet Amazon inte fick användas i andra länder (var upptaget) valdes att modellen skulle lanserad under Volvo 121, 122S och 123GT. Modellerna har grunden som Amazon men med något smärre skillnader.

Med flera olika modeller

Volvo Amazon lanserades med flera olika mindre varianter. Exempel är:

P120A – Den allra första modellen som lanserades 1956.

P120G – Hade bland annat ändrade baklyktor. Nu hade dessa backljus vilket tidigare enbart fanns på kombibilar. Även innertaket, handtag på bakluckan och bakluckebelysningen ändrades. Nu kunde även automatlåda väljas som tillval. Den fanns även i en sportigare variant P222

P120T – Den sista modellen som tillverkades vilket genomfördes i ca 12 månader, augusti 1969-juli 1970. Eftersom det under denna tid blivit standard med nackstöd i fram och säkerhetsbälte i bak är det något som även finns i denna modell. Den allra sista bilen som tillverkades kördes direkt till det museum som drivs av Volvo. Företaget visste redan då att modellen skulle bli historisk – vilket den även blev.

Totalt fanns 12 olika varianter av Volvo Amazon.